desk-device-digital-6361

Міністерство цифрової трансформації – що це і навіщо нам ще одне міністерство?

Текст: Анастасія Браташ

Новий уряд – нове міністерство. Цього разу новий уряд приніс у наше життя Міністерство цифрової трансформації і, можливо навіть, саму цифрову трансформацию (але це не точно!). Lustrum спробував розібратись з новою структурою та чого від неї чекати.

І для чого нам ще одне міністерство? 

Можливо є й приховані мотиви (втім про них нам невідомо), але офіційно міністерство створено аби налагодити комунікацію між усіма Міністерствами та зробити всі державні послуги цифровими. Це включає в себе об’єднання всіх реєстрів, щоб надавати державні послуг онлайн було простіше. Тобто, якщо реформа досягне успіху, все (від реєстрації шлюбу до продажу нерухомості) можна буде зробити онлайн. 

Саме ж міністерство цифрових трансформацій повинно забепечити чітку і зрозумілу систему роботи у цій сфері. Основна ідея – перетворити державу на сервіс, максимально простий, зручний та непомітний. Також Мінцифри хоче змінити алгоритм надання послуг, сформувати та описати всі процедури доступною мовою, спроектувати  та протестувати спеціальний сайт-агрегатор всіх державних сервісів, і, звісно, пролобіювати внесення змін до законів, які б зробили новий цифровий світ можливим.

Міністерство вже навіть встановило власні числові індикатори успіху. До 2024 року:

  • 100 % державних послуг мають бути доступні онлайн; 
  • 20% послуг надаватимуться автоматизовано без втручання посадовця; 
  • в країні працюватиме єдина онлайн-форма для заповнення, щоб отримати будь-який пакет послуг;
  • 100% населених пунктів, включно з усіма їхніми школами, дитсадками, вишами, лікарнями, дит-будинками, палацами культури та іншими закладами матимуть доступ до високошвидкісного інтернету;
  • понад 6 млн українців будуть проходити навчання, аби отримати нові цифрові навички;

А хто цим міністерством керує? Якісь чергові друзі Зеленського?

Керує міністерством Михайло Федоров, він же віце-прем’єр міністр. Він же діджитал-радник самого президента і керівник діджитал напрямку його передвиборчої кампанії. Федоров мав свою діджитал агенцію і у Верховну Раду балотувався вже вдруге, вперше – не так успішно –  від партії “5.10”. В команді Федорова IT-підприємці та діджитал-активісти. Кожен відповідає за свій шматок роботи. Про своїх колег сам Федоров розповідає ось тут. 

І як саме всі ці люди втілюватимуть  “великі цифрові зміни”?

Судячи з усього основним інструментом втілення “цифрової мрії” буде вебсайт – такий собі сервіс сервісів. Макет цього сервісу вже розробили в міністерстві. Він називається «Дія» diia.gov.ua і запрацює вже в лютому 2020. Згодом з’явиться ще й мобільний додаток. Якщо вірити задуму, з часом на платформі «Дія» можна буде отримати онлайн всі державні послуги. Кожен громадянин зможе створити свій особистий кабінет. Окрім послуг, на сайті будуть інструкції про отримання різних послуг. Наприклад, ви переходите на сторінку де є змодельовані різні життєві ситуації: я одружуюсь, я хочу придбати квартиру і т. д. Після того, як ви оберете потрібну ситуацію, ви перейдете на сторінку, де буде чек-лист, що потрібно зробити, щоб отримати послугу. Окрім усього на сайті буде стрічка новин, яка повідомлятиме про зміни. Скажімо, зміни в реєстрі, або зміни статусу вашої заяви. На офіційній сторінці кожного Міністерства планують зробити посилання на платформу «Дія». На випадок, якщо громадянин не знайшов потрібної послуги на сайті Міністрества, міг швидко знайти на сайті, де всі послуги зібрано в одному місці. А весь функціонал сайту ділитиметься на два типи: для громадян та для бізнесу.

Тобто потрібно лише зареєструватись і я зможу отримати будь-яку послугу?

Не зовсім. Самої реєстрації на сайті буде замало, адже, щоб надати вам офіційну послугу – держава має вас офіційно ж і ідентифікувати. Тому на сайті вам знадобиться ще й цифровий підпис.  Видати цифровий підпис (він же електронний ключ) можуть багато державних установ. Наприклад, це може зробити будь-який з акредитованих центрів сертифікації ключів (АЦСК), Податкова служба і ПриватБанк. Ще один спосіб отримати цифровий підпис – через мобільних операторів. У них є послуга MobileID, де можна обміняти свою сімку на картку з електронним підписом. Це теж досить просто – треба взяти з собою паспорт та ідентифікаційний код і підписати договір у сервісному центрі оператора. Після цього вам дадуть нову сімку уже з електронним підписом, пін-код до якого знаєте лише ви.

То про які послуги йде мова, наприклад?

Власне про всі. У нового міністерства дуже амбітні плани. Зараз в роботі більш ніж 90 проектів. Ось деякі з них:

  • Робота над запуском сервісу Дія. Так-так, той самий сервіс сервісів усіх державних послуг (ми вже розповідали про нього вище) та кабінет громадянина, де окрім отримати послугу, можна буде також дізнатись про ваші цифрові права. Тут же буде ваш цифровий паспорт та вся інформація, яку має про вас держава (Наприклад перелік вашої нерухомості, відомості про ваш сімейний стан і таке інше). Сюди ж, в особистий кабінет, будуть приходити сповіщення, коли держава буде звертатись до ваших даних. Тож ви навіть зможете побачити кому саме знадобилась інформація про вас.  
  • Цифрове посвідчення громадянина – усі документи, що посвідчують особу будуть в одному додатку. Зараз міністерство запустило вже два пілотні проекти: цифрові водійські права та студентський квиток. Згодом запровадять і цифровий паспорт. Цифрові документи матимуть ту ж юридичну силу, що і пластикові чи паперові. 
  • Держава без довідок. В міністерстві планують визначити повний перелік довідок, за якими люди змушені звертатися для отримання інших послуг і (нарешті) Забезпечити можливість органам державної влади між собою обмінюватимуться необхідною інформацією на вимогу. Першими збираються оцифрувати довідку про склад сім’ї й довідку про реєстрацію місця проживання. 
  • Е-Резидентство – це статус, який буде надано нерезидентам і який дасть їм можливість реєстрації та ведення бізнесу в Україні онлайн, без потреби виїжджати з країни проживання. Це включає можливість відкрити банківський рахунок та отримати ID-картку.  Впровадивши його, Міністерство залучить інфвестиції міжнародних підприємців. Схожа система вже дії в Естонії, саме її приклад наслідує наше нове Міністерство. 
  •  Є-Малятко – електронна система, яка має звести всі (міністерство нарахувало 9 послуг, пов’язаних з народженням дитини). І на всю процедуру, обіцяють цифрові реформатори, достатньо буде 10 хвилин. Якщо проект буде втілено то фактично за один раз можна буде зареєструвати новонародженого, визначити (для відома держави) походження народженої дитини, якщо мама й тато не одружені офіційно; зареєструвати місце проживання дитини; зареєструвати малюка в системі охорони здоров’я; (за потреби) отримати посвідчення батьків багатодітної сім’ї; визначити чи є нова людина громадянином чи громадянкою України; отримати унікальний номер запису в Єдиному державному демографічному реєстрі; і навіть отримати податковий номер.

Цифрові нововведення стосуватимуться фактично всіх сфер людського життя. Бізнеси, замість того, щоб приходити фізично з теками паперів у банки зможуть відкривати рахунки онлайн; пенсіонери зможуть електронно оформити пенсію (замість того, щоб збирати десятки папірців), адже тепер всі держустанови обмінюватимуться інформацією електронно; електронним стане і перепис населення і нам вже не доведеться оперувати цифрами двадцятирічної давнини (+- кільканадцять мільйонів); Всі центри надання адмін послуг працюватимуть в одній програмі і зберігатимуть всі дані в хмарі, тож носити папірці з центру до центру не доведеться; а новий паспорт (він же ІД-картка) буде мати інформацію про податковий номер – нарешті минуть часи приколювання безцінного папірця скрепкою до обкладинки. 

І це ще далеко не повний список цифрових покращень запланованих міністерством.

А що за чим буде і що відбувається зараз? 

Як пояснюють у Міністерстві реалізація проекту “Дія” (той самий сервіс сервісів, який об’єднає усе перераховане вище) відбуватиметься у чотири етапи.

На першому етапі експерти міністерства вивчають нормативно-правову базу, тобто різні закони, підзаконні акти і все інше, для створення певного комплексу послуг та поспілкуються з посадовцями, щоб зрозуміти як можна максимально спростити кожну послугу.  

На другому етапі вже мають стати зрозумілими всі деталі надання послуги і її почнуть  змінювати так, щоб процес став максимально простим і зрозумілим.

Третій етап – тестування. Оцифровані послуги запустять в тестовому режимі. Перші користувачі виявлятимуть недоліки, а експерти будуть послуги доопрацьовувати.

І нарешті останній етап – це дизайн та запуск.

Зараз команда міністерства знаходиться на першому етапі. Міністр цифрових трансформацій Федоров 24 вересня на своїй офіційній Інстаграм сторінці написав, що зараз його команда готує методику вивчення даних, визначає формат комунікації та відповідальних за кожну ціль.

Взяти участь у тестуванні нових послуг може кожен охочий, достатньо лише перейти на сайт та залишити свій емейл. І вже на вашу пошту ви отримаєте подальші інструкції. А 10 жовтня в телеграм-каналі #Мінцифра пообіцяли, що вже на цих вихідних, всі хто підписались на тестування “Дії” отримають своє перше завдання. 

То що конкретно я зможу робити онлайн і як скоро?

Поки сказати напевне важко. Кілька електронних послуг вже запущено в тестовому режимі. Наприклад, ви вже можете зайти в додаток Приватбанку та отримати  студентський квиток онлайн. Ми провели експеримент і перевірили як працює нововведення. Але контролер у Львівському трамваї наполягав на пластиковій картці.

До запуску сервісу сервісів Дія залишилось зовсім мало часу, тож залишається сподіватись, що решта сервісів справді працюватимуть.

Можливо все ж паперові документи надійніші? 

Ніхто не змусить вас вже завтра повикидати всі паперові документи. Певний час (точного проміжку інноватори ще не визначили, але мова про роки) вони матимуть таку саму юридичну силу, як і цифрові нововведення. Тим більше навіть після запуску експерти ще тестуватимуть зручність і безпеку онлайн сервісів. Колись, звісно, епоха папірців закінчиться зовсім, але поки про це хвилюватись не варто.

А взагалі безпечно довіряти свої дані державному сервісу? 

У Міністерстві кажуть, що платформа “Дія” – добре захищена. Вона розташована в надійному дата-центрі і готова протистояти всім можливим кіберзагрозам. Усі дані шифруються, а для критично важливих – використовують блокчейн, тобто технологію розподіленого зберігання (колись ми і це вам пояснимо). “Нічого кращого у світі поки не придумали.” – пояснюють на офіційному сайті міністерства. 

Джерела: Постанова Кабінету Міністрів України про Міністерство Цифрової Трансформації,  Відеотрансляція презентації Міністерства на ютуб-каналі 1+1, Інтерв’ю з міністром цифрової трансформації Михайлом Федоровим на сайті видання Українська правда, офіційна сторінка Михайла Федорова в інстаграмі, офіційний телеграм-канал  Міністерства,  презентація команди міністерства – Телеграм-канал Міністерства Цифрової Трансформації, вебсайт “Дія” – інформація про сервіс.

Напишіть відгук

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *