aeroplane-aircraft-airplane-aviation-1465904

Долетіти лоукостером: плюси та мінуси бюджетних перельотів

Текст: Вікторія Андрєєва

В українському небі літають літаки десяти лоукост компаній. Ціни на їхні квитки зазвичай значно нижчі, ніж у традиційних авіаліній. Лише за перше півріччя 2019 року авіатранспортом в Україні скористались понад 6 мільйонів пасажирів. І сотні тисяч українців уже подорожують світом за кількадесят євро. Це число буде рости, адже великі лоукост компанії щедро відкривають нові напрямки. Наприклад, Ryanair запускає рейси з Херсону до Відня та Кракова у грудні 2019 року, а Wizz Air з березня 2020 року буде літати з Запорізького аеропорту до Польщі, Литви, Угорщини та Австрії. Lustrum розповідає про найпопулярніших лоукост-перевізників та все, що варто знати про дешеві перельоти. 

Чого чекати від лоукост-перевізників

Перші бюджетні авіалінії з’явилися в Європі в 1990-х роках — ірландська Ryanair і британська EasyJet. А за останні 10 років на ринок вийшли ще понад 100 бюджетних авіакомпаній, а деякі авіалінії навіть змінили бізнес-модель та переорієнтувались на дешевший сегмент ринку. Наприклад, українська МАУ (Міжнародні Авіалінії України) з 2017 року запустила лоукост-тарифи.

Вартість перельоту в дешевих авіалініях завжди залежить від попиту та конкуренції на конкретному напрямку і в конкретний час. Найдешевше квитки можна купити за 45-90 днів до польоту. Але повернути або обміняти найдешевші квитки не можна — це одне з неочевидних правил лоукостерів. Тож, перед тим, як купувати дешеві авіаквитки треба бути впевненими, що зможете полетіти.  

Лоукост авіалінії дуже активно використовують стратегію диференціації цін. Тобто змінюють ціни постійно, навіть впродовж дня. Зазвичай, що менше днів до вильоту, то квитки дорожчі. Але не завжди, тому за бажаними квитками треба уважно слідкувати – компанії можуть робити знижки, щоб продати якомога більше місць.

5 ПОПУЛЯРНИХ ЛОУКОСТЕРІВ, ЯКІ ЛІТАЮТЬ З УКРАЇНИ

…за помірні гроші.

Wizz Air

Угорська група Wizz Air вийшла на український ринок у 2008 році, створивши тут компанію Wizz Air Ukraine. І одразу ж запустила низку міжнародних рейсів з Києва, Львова, Донецька (до 2014 року) та Харкова. У 2015 році у компанії почались фінансові складнощі, тому Wizz Air Ukraine довелось ліквідувати. Проте від України не відмовились, а міжнародні рейси з Києва стала виконувати материнська компанія Wizz Air Hungary.

Зараз літаками Wizz Air можна полетіти зі Львова, Києва, Одеси та Харкова у 13 країн світу.

Найбільший вибір напрямків зі столиці, але найпопулярніші Європейські міста доступні з усіх перелічених аеропортів. З березня компанія почне літати із Запоріжжя — в Польшу, Угорщину, Австрію та Литву.

wiz

Багаж: Одна одиниця ручної поклажі 40x30x20 см і вагою до 10 кг.

Ryanair

Ірландський лоукостер  Ryanair  планував вийти на український ринок напередодні запровадження безвізу, але сталось це лише  у вересні 2018 року. Кількість перевезень збільшується, тому компанія планує розширити географію українських аеропортів та напрямків. З листопада 2019  Ryanair запускає 23 нові напрямки в Україні. Кількість щотижневих рейсів з України збільшиться до 113. Вилетіти можна зі столиці, Харкова, Одеси, Львова та Херсону. Більшість напрямків звісно також із Києва. Наприклад, на Кіпр у січні за 20 євро або в Швецію, Батьківщину Астрід Ліндгрен, за 30 євро. 

Багаж: Одна одиниця ручної поклажі розміром 40x20x25 см. 

Sky Up

SkyUp Airlines — національний український лоукост-авіаперевізник. Він розпочав свої польоти 21 травня 2018 року. Основні напрямки — Близький Схід, Північна Африка, Східна та Південна Європа. Також дуже тішать внутрішні рейси між Львовом, Києвом та Харковом по 600-700 гривень, якщо не брати з собою багаж. Або з Києва у Вірменію за 1500 гривень в один бік. 

Багаж: Одна одиниця ручної поклажі розміром 55х40х20 см і вагою до 7 кг.

МАУ

МАУ – українська державна авіакомпанія України. Її літаки щотижня здійснюють близько 700 внутрішніх і міжнародних рейсів, а перельоти з’єднують Україну з 40 містами Європи, СНД, Азії, Близького Сходу і Африки. Вартість внутрішніх рейсів стартує від 1015 грн, а міжнародних від 817 грн. З Києва з МАУ можна долетіти в Бангкок, Делі та Дубаї, а багаж взяти можна зі знижкою до 50%. Знижка діє на одну одиницю багажу вагою до 23 кг і 158 см сумарно в усіх вимірах, також на перевезення домашніх улюбленців в салоні літака. Але доступна за умови оплати не пізніше ніж за 24 години до вильоту рейсу за розкладом. Придбати її можна на сайті МАУ в процесі бронювання авіаквитків; в касах МАУ та у представництвах авіакомпанії або розділі керування бронюванням.

Багаж: Одна одиниця ручної поклажі розміром 55х40х20 см і вагою до 7 кг.

FlyDubai

Так-так, в ОАЕ теж є лоукостери! На український ринок вони вийшли у 2011 році, і мали кілька рейсів з Києва, Харкова, Одеси та Донецька. Після початку війни на сході України перевізник зупинив польоти до Харкова та Донецька. Головний хаб FlyDubai розташований в Дубаї, а літає перевізник в Європу, Африку, Індію, Центральну Азію та на Ближній Схід. Втім з України цими авіалініями можна дістатися лише в одному напрямку — власне в Дубаї. Наприклад, у грудні туди можна буде долетіти за 250 доларів.

Багаж: Ручна поклажа розміром до 55х38х20 см, вага – до 8 кг.

Плюси, мінуси та підводне каміння бюджетних перельотів

Основа успішного бізнесу для лоукост-перевізників – максимальне скорочення витрат. Тому лоукостери відмовляються від традиційних видів сервісу на борту, мають лише один клас і літають переважно не далі, ніж на 2 000 км. Літаки проводять мінімум часу в аеропортах – щоб вистачило на висадку одного рейсу та посадку пасажирів іншого. Літаки Wizz Air та Ryanair, наприклад, виконують в середньому по 5 рейсів на день.

Лоукостери літають переважно в невеликі аеропорти, розташовані далеко за містом. Щоб дістатися міста, інколи доводиться викладати чималу суму. Інколи трансфер може обійтись дорожче ніж сам переліт. Щоб не потрапити в таку ситуацію, краще одразу продумати шлях до та з аеропорту та перевірити вартість трансферу. 

Не варто також розраховувати на активний Duty Free шопінг, коли літаєш лоукостерами, адже в маленьких другорядних аеропортах з цим зазвичай не дуже. 

Щоб максимально скоротити витрати, бюджетні авіалінії всіма способами намагаються зменшити вагу літака та витрати палива, тож багаж на лоукостерах завжди платний. Взяти з собою можна лише ручну поклажу. Але конкретні розміри і правила перевезення багажу варто перевіряти безпосередньо на сайті авіакомпанії, щоб не довелось викидати речі в аеропорту.

Підводні камені: за що потрібно доплачувати

Багаж. Безкоштовна в лоукостерах тільки одна одиниця ручної поклажі, і зазвичай невелика – на борт можна взяти сумку або міський рюкзак. Докупити багаж дешевше, коли купуєте квитки. В самому аеропорту вартість перевезення багажу може зрости в кілька разів і навіть перевищити ціну квитка. Ваш рюкзак/сумку скоріше за все перевірятимуть рамкою для верифікації розміру багажу — якщо поклажа не влізе, доплат не уникнути. Тож краще дізнатись точні розміри дозволеної поклажі заздалегідь.  

Посадковий талон. Щоб уникнути доплати за реєстрацію на рейс та друк посадкового талону – реєструйтеся онлайн та роздрукуйте талон заздалегідь. (Це стосується і авіакомпанії МАУ — вона вимагає сплату за друк посадкового талону в аеропорту). Check-in зазвичай відкривається за добу або дві доби до вильоту – не проспіть! Зареєструватись можна буде і в аеропорту, але дорого — заплатити доведеться від €20 до €50.

Вибір місця. Якщо хочете сидіти біля віконечка, поруч з друзями або мати більше місця для ніг – обрати місце можна за гроші. Але є добра новина для тих, хто подорожує з сім’єю. Одного з батьків точно посадять поряд з дитиною.

Харчування. За їжу доведеться платити. Переважно у валюті, і точно не за українськими цінами. Тож, якщо хочете зекономити — краще прихопіть щось їстівне із собою. На деяких рейсах безкоштовно не дають навіть воду, тому краще купити її в аеропорту після проходження контролю безпеки. 

Пріоритетна посадка. Ця опція сама собою передбачає додаткові умови. Крім того, що ваша черга на посадку рухатиметься швидше, деякі авіакомпанії навіть дозволяють взяти більше багажу на борт (наприклад, маленьку валізу або другу одиницю ручної поклажі).

Повернення або зміни деталей квитка. Така опція є. Але зазвичай це коштує в рази більше, ніж сам квиток. Розцінки треба перевіряти на сайті кожної авіакомпанії окремо.

Розваги. На довгих перельотах на борту можуть бути фільми, музика та навіть Інтернет, але за це теж доведеться доплатити. 

Проблемні ситуації: пересадки, скасування та багаж

Ваш багаж – ваша відповідальність. Якщо маєте маршрут з пересадкою, то за свій багаж відповідальні тільки ви самі. Лоукост-перевізники не мають опції автоматичної передачі багажу. Коли завершиться один рейс вам доведеться самостійно забрати свій багаж та зареєструвати заново для наступного рейсу.

Скасування. Лише 1% рейсів скасовують, але це трапляється. Причини можуть бути різні – від закриття аеропорту через погодні умови до скасування маршруту через страйки персоналу. В таких випадках авіакомпанія (навіть лоукост) зобов’язана надати вам квиток по тому ж напрямку на інші дати. Або компенсувати вартість квитка, якщо запропонований варіант вас не влаштує. Втім, якщо це переліт з пересадками, скоріш за все, план маршруту буде зруйновано.

Віза на транзитному рейсі. Візові вимоги залежать від конкретної країни та аеропорту.

Кожен переліт розглядається окремо. І не лише, якщо літаєте лоукостами. Тому треба заздалегідь дізнатися про умови транзитної зони, де ймовірно доведеться проходити паспортний контроль. Наприклад, у Борисполі пасажирів Ryanair на рейс до Лондона не допускають на посадку, якщо у них немає британської транзитної візи незалежно від того чи є у них квитки на наступні рейси.

Напишіть відгук

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *