10796576833_beb8b67608_k

Інша Матір Тереза: Чому її канонізація викликала обурення

Текст: Христина Мельник

Мати Терезу проголосили святою 4 вересня цього року. Її постать давно стала елементом масової культури, але чому так багато голосів проти її канонізації? Lustrum з’ясовував, в чому причина критики.

banner story page 2

Офіційне бачення

Агнес Гондже Бояджіу (справжнє ім’я Матері Терези) народилась в Македонії у 1910. Після смерті батька Агнеc виховувала лише мама, і виховувала у дуже релігійному дусі. Тож у 18-річному віці дівчина приєдналася до католицької ірландської місіонерської організації Сестри Лорето.

Саме тоді Агнес бере ім’я Тереза та їде сестрою милосердя до Індії, де має навчати дітей англійської. За десять років Тереза вирішує боротися з бідністю і починає з індійського міста Калькутта. Спочатку вона відкриває школу для бідних. Невдовзі - починає допомагати нужденним їжею та надавати безкоштовну медичну допомогу.

Вже за два роки, у 1950-му, Ватикан дає Терезі дозвіл на заснування чернечої конгрегації “Сестри місіонерки любові”.

Першою вагомою дією Матері Терези в рамках конгрегації стало відкриття притулку для помираючих. За офіційними даними, людям при смерті надавали медичну допомогу та  справляли релігійні обряди, що відповідали віросповіданню людини.

Через деякий час Мати Тереза заснувала притулок для хворих на проказу. А вже в 1955 році було відкрито перший дитячий притулок. Саме тоді до місії Матері Терези прийшла справжня слава: благодійні внески посипалися з усього світу.

Перший притулок місії Матері Терези поза межами Індії відкрився у 1965 році у Венесуелі, а далі їх ставало все більше: вони відкривалися в країнах Азії, Африки, Америки та США. Особиста популярність Матері Терезі значно зросла після виходу книги та фільму Малкольма Маггеріджа “Щось прекрасне для Бога”. У 1979 році Тереза отримала Нобелівську премію миру з формулюванням “За діяльність у допомогу нужденній людині”.

Мати Тереза керувала своєю місією до 1997 року. За півроку до смерті вона зняла з себе повноваження керівника. Померла Тереза у 87-річному віці 5 вересня 1997 року. На той момент до місії належало близько 4000 сестер і 300 братів, а до роботи було залучено понад 100 тисяч волонтерів. Місії працювали у 610 осередках в 123 країнах світу.

У 2003 році папа Іоанн Павло ІІ проголосив Матір Терезу блаженною. А цього року папа Франциск канонізував її як Святу Терезу з Калькутти.

Страждання чи допомога?

Перша критика діяльності Матері Терези з’явилася досить швидко. По сьогоднішній день основна претензія до її місії полягає у якості медичних послуг, які надавали в її притулках.

Критики говорили, що в її домах помираючих нікого не рятували, навіть якщо у людини були шанси вилікуватися і вижити. Хворі не отримували навіть знеболювального.

У 1991 році гучним скандалом стала стаття Робіна Фокса, редактора британського медичного журналу The Lancet. Він писав, що у притулках Терези панує “безсистемний” порядок. Фокс погоджувався з тим, що хворі утримувалися у чистоті, їх доглядали та обробляли їхні рани, і добре до них ставилися, однак редактор стверджував, що сестри без жодної медичної освіти приймали важливі рішення щодо пацієнтів.

В притулках бракувало справжніх лікарів, а сестри просто не бачили різниці між виліковними та невиліковними хворими. Також Фокс проводить чітке розмежування між хоспісами та будинками помираючих Матері Терези: в останніх не вистачало сильних знеболювальних, щоб вважати їх місцями, де люди з мінімальними стражданнями зустрічають смерть. Фокс також писав, що голки не стерилізувалися, сестри просто промивали їх гарячою водою, залишаючи ризик зараження крові.

Такі ж заяви озвучувала колишня волонтерка місії Мері Лоудон (Mary Loudon)  у документальній стрічці найвідомішого опонента Матері Терези Крістофера Хітченса “Янгол з пекла Мати Тереза Калькутська”.

Ні - абортам та контрацептивам

Особливо великий шквал критики Матір Тереза викликала своїм ставленням до абортів та контрацепції. Позиціонуючи себе захисником бідних, вона в той же час стверджувала, що контролю народжуваності не повинно бути.

“Між тим мільйони гинуть через ту причину, що такою була воля їх матерів. І саме це сьогодні шкодить світу більше за все”, - одна з перших фраз Нобелівської промови Матері Терези.

А на своєму виступі в Ірландії Мати Тереза зверталась до людей з наступним меседжем: “Давайте пообіцяємо Діві Марії, котра так сильно любить Ірландію, що не допустимо жодного аборту в країні та жодних контрацептивів”.

Така позиція природна для  католицької фундаменталістки, але багатьох дивувало, що такі заяви робить людина, яка щодня дивиться на страждання перенаселеної Індії - країни, що задихається в бідності та хворобах.

Тут варто згадати відомий вислів Матері Терези з прес-конференції у 1981 році. На питання “Чи ви вчите бідних терпіти свою долю?” монахиня відповіла: “Я вважаю, що це прекрасно, коли бідні люди приймають свою долю і розділяють страждання із Христом. Я думаю, світу дуже допомагає страждання цих людей”.

Індульгенція за мільйон доларів

В 1990-х почалися претензії і до фінансових операцій сестер з організації Матері Терези. Одним з перших скандалів став зв’язок із американським банкіром Чарльзом Кітінгом, що був відомий, як католік-фундаменталіст. Кітінг пожертував для Місії Терези $1,25 мільйона.

А коли Кітінга звинуватили у шахрайстві і заарештували, Мати Тереза написала листа до судді, в якому просила “проявити поблажливість до Кітінга, адже він багато віддав на благодійність”.

Скан листа

Відповів їй заступник окружного прокурора Пол Тьорлі. В листі він закликав Матір Терезу повернути гроші, награбовані у звичайних людей шляхом махінацій. І навіть процитував Біблію. Втім, на цьому листування обірвалось. Матір Тереза так і не відповіла на листа прокурора.

А у 1991 році німецький журнал Stern опублікував статтю, де стверджувалося, що лише 7% коштів, зібраних місією за рік, були використані за вказаними цілями. Куди поділася решта грошей - досі невідомо.

Стаття у Stern цитує колишню місіонерку Сюзен Шилдс, яка каже, що в місії в Нью-Йорці сестри щовечора витрачали кілька годин на обробку чеків на пожертви, які надходили поштою. Суми коливалися від п’яти доларів до ста тисяч. Найбільше пожертв надходило перед Різдвом. Stern оцінював обсяг пожертв всіх місій у 100 мільйонів доларів на рік.

Вже згадуваний нами раніше Робін Фокс щиро дивувався, чому до будинків помираючих не запрошують лікарів, адже конгрегація мала вдосталь донорських коштів. За його словами, місія займалася скоріше імітацією надання медичних послуг, аніж реальною допомогою.

Серйозної критики піддалася місія також і за те, що під час стихійних лих в Індії, жертвами яких ставали сотні тисяч, Мати Тереза закликала всіх молитися за постраждалих, але жодного разу не передала кошти для надання їм допомоги.

Квиток до раю

Колишня місіонерка Сюзен Шилдс також згадує, що сестри питали у пацієнта при смерті, чи хоче він “квиток до раю”. А якщо людина, змучена стражданнями і болем, відповідала ствердно, сестра таємно хрестила її: прикладала мокру тканину до голови, ніби для охолодження, і тихо проводила обряд. Шилдс - єдина, хто публічно заявив про хрещення мусульман та індуїстів в будинках для помираючих Матері Терези.

Сильні друзі

Мати Тереза дружила з сильними світу цього. Вона спокійно прийняла нагороду з рук президента США Рейгана, якого критикувала за агресивні військові кампанії та вторгнення. В 1981 році черниця прийняла нагороду від диктатора Гаїті Жана-Клода Дювальє, проти якого згодом здійснили переворот. З’ясувалося, що він привласнив собі майже всі кошти держбюджету, а Мати Тереза відгукувалася про його режим вкрай прихильно.

Вона поклала квіти на могилу Енвера Ходжі, тоталітарного лідера її рідної Албанії. Саме з його вказівки в країні жорстоко переслідували представників будь-якого віросповідання.

Вона підтримала кандидатуру Лічо Джеллі на Нобелівську премію з літератури, хоч він був причетний до вбивств та корупції в Італії, а також мав тісні зв’язки з неофашистським рухом та аргентинською військовою хунтою.

Подвійний стандарт

Крістофер Хітченс критикував Мати Терезу за те, що сама вона лікувалася у найкращих західних та індійських клініках, і не довіряла своє здоров’я власній місії.

Сама Тереза у щоденниках і кореспонденції (яку за її бажанням мали б спалити після смерті, а натомість опублікували) неодноразово писала, що втратила віру в Бога. Наприклад, ось цитата з листа до її наставника: “Я відчуваю себе загубленою. Господь не любить мене. Бог не може бути Богом. Можливо, його немає”.

Коли Матір Терезу госпіталізували через проблеми з серцем, калькутський архиєпископ запропонував провести обряд екзорцизму, на який Мати Тереза погодилася.

Дехто критикував возвеличення матері Терези, бо воно підпадало під історичну колоніальну традицію - біла жінка жертвує комфортом і робить щось для чорних, кольорових, неосвічених і брудних туземців. В такій ситуації західна публіка схильна помічати подібного персонажа і не бачити дії місцевих, що також намагаються покращити ситуацію.

Лікар та письменник індійського походження Аруп Чатерджі, який багато писав про Матір Терезу, підтверджує цю тезу наступним фактом: у 1998 році з 200 благодійних організацій, що діяли в Калькутті, “Сестри” не були найбільшою. Наприклад “Асамблея Господа” - організація, що вважалася найбільшою, годувала щодня близько 18 000 осіб.

Канонізація

Канонізація Матері Терези викликала і багато позитивних реакцій. Одними з перших поквапилися прокоментувати її канонізацію кандидати у президенти США. Дональд Трамп сказав, що Мати Тереза провела “дивовижне життя, сповнене милосердя і святості”, а його суперниця Хіларі Клінтон сказала: “Ми не в усьому дійшли [з Матір’ю Терезою] згоди, але знайшли спільну мову”.

До слова, у католицькій церкві канонізовано понад 10 000 святих.

На самій батьківщині місії Терези - в індійському місті Калькутта - враження про канонізацію неоднозначні. Хтось чекав цю подію роками, деякі християни влаштували свято в день канонізації, однак є і такі, хто був незадоволений тим, що Калькутта стає “містом Матері Терези”.

В Індії думки розділилися. Президент конгресу Соня Ганді, писала в листі до Ватикану, що канонізація Терези - честь і радість для кожного індуса, а не лише для індійських католиків. В Індії заплановані заходи з вшанування нової святої: виставки, презентації книг, меси. Критики ж протестували проти рішення прем’єра Моді відправити делегацію на чолі з міністром іноземних справ у Ватикан на месу, де відбулася канонізація, а також почали збирати підписи за онлайн-петицію, в якій йдеться: “Це незбагненно, що міністр закордонних справ країни, чия конституція закликає своїх громадян мати наукову позицію, схвалює канонізації на основі 'чудес'."

Наостанок пропонуємо вам документальні книги про Матір Терезу з різною оцінкою її діяльності, в тому числі автобіографічні добірки з щоденників і листів самої черниці.

  1. Книга найвідомішого критика Матері Терези, переконаного атеїста і ліберала: Christopher Hitchens. “The Missionary Position: Mother Theresa in Theory and Practice”
  2. Спогади колишньої монахині місії: Colette Livermore “Hope Endures”
  3. Книга англійського фізика та письменника індійського походження, що глибоко досліджував діяльність Матері Терези: Aroup Chatterjee “Mother Teresa: The Final Verdict”. 
  4. Біографія Матері Терези її власними словами (уривки з щоденників та листів): “В сердце мира: Мысли, истории, молитвы”
  5. Ще одна автобіографія Матері Терези, складена з уривків її щоденників та листів, які довго залишались неопублікованими: “Мать Тереза. Будь моим светом” 
  6. Добірка найвідоміших повчань Матері Терези: “Мати Тереза: Немає більшої любові”