Flickr

Все, що треба знати про Uber

Текст: Христина Мельник

Американська компанія Uber вже встигла стати причиною не одного скандалу: її звинувачували у демпінгу цін на послуги служб таксі, влаштовували проти неї масштабні акції з перекриттям доріг, а також ставили у провину злочини, скоєні водіями, замовленими через Uber. Тим не менш, її популярність в світі зростає. Що ж таке Uber та чого від нього чекати в Україні?

Що таке Uber?

Uber або Убер – це мобільний додаток, що дозволяє замовити таксі та безготівково оплатити поїздку. Uber - не служба таксі, і в компанії немає свого автопарку. Додаток просто з’єднує клієнтів, яким потрібне таксі, з водіями, що не проти заробити. Наразі Uber працює у більше ніж 200 містах у 55 країнах світу. Uber визнаний найдорожчим стартапом в історії: рік тому попередню вартість компанії оцінили у 51 млрд доларів.

Uber запустив Тревіс Каланік у Сан-Франциско у 2010 році. Він здогадався пов’язати напряму замовника і водія після того, як безуспішно намагався викликати таксі в Парижі.

30 червня Uber нарешті запрацював в Україні.

Як це працює

Щоб скористуватися Uber, треба завантажити додаток на свій смартфон та зареєструвати акаунт за допомогою номера телефона та банківської картки. Останнє - обов’язкова умова, адже всі платежі в системі є безготівковими. До одного акаунту можна прив’язати декілька карток, і за потреби перемикатися між ними - наприклад, якщо на одній картці закінчаться кошти.

Увімкнувши додаток, ви побачите перед собою мапу, де буде відмічено ваше місцезнаходження. Щоб обрати місце подачі машини, можна ввести адресу або просто пересунути позначку по мапі. Потім потрібно ввести адресу місця призначення.

На мапі можна побачити, скільки навколо є вільних машин, і через скільки хвилин вони зможуть доїхати до вас. Тисніть виклик - і чекайте, поки один з водіїв навколо візьме ваше замовлення.

Коли це станеться, у додатку з’явиться інформація про машину, ім’я водія та його фото. Наближення машини до вас можна відслідковувати на екрані.

Вартість поїздки автоматично розраховується і списується  з вашої картки, коли ви виходите з машини. Звіт про вартість поїздки одразу приходить електронною поштою.

Скільки це коштує?

Uber сам визначає тариф. Ані клієнт, ані водій не можуть на нього вплинути. Перед замовленням додаток покаже приблизну вартість.

В Америці Uber дешевший за звичайне таксі. В Україні це поки не так. Тарифи Uber трохи вище від звичайних таксі. (Сайт Платформа зробив порівняння)

Мінімальна вартість поїздки – 40 грн. Подача обійдеться у 25 гривень, далі ціна розраховується як сума за відстань (кілометр – 4,5 грн) та час (хвилина – 40 копійок).

Але у години пік тарифи зазвичай зростають. Тоді при вході у додаток ви побачите повідомлення на кшталт “Зараз діє коефіцієнт 2” - тобто вартість вдвічі більша за звичайну.

Є ще якісь особливості?

Так. Якщо ви їдете не один, вартість можна розділити з другом. Для цього під час поїздки натисніть Fare split і оберіть людину зі списку контактів.

Крім того, можна надіслати інформацію про вашу поїздку другові - і він зможе в реальному часі відслідковувати ваш маршрут, а також побачить інформацію про вашого водія. Друг отримає посилання в смс і побачить ось що:

13549019_1081299718602497_1324630936_o

За потреби можна додати сімейний аккаунт, яким зможуть користуватися до 10 людей - при цьому сплачувати за послуги всі вони будуть однією карткою. Є і опція бізнес рахунку - для компаній, що сплачують за поїздки працівників.

За кордоном Uber дозволяє також розділити вартість поїздки між кількома користувачами, яким по дорозі (функція UberPool), викликати машину представницького класу (UberSelect та UberBlack) або мінівен (UberXL). В Україні зараз працює лише базова функція UberX - звичайний виклик машини. Інші також обіцяють запустити, але коли - невідомо.

Потенційних таксистів Uber перевіряють на наявність судимостей, причетність до ДТП та вимагають довідку про психічне здоров’я.

Запуск в Україні

Перші чутки про те, що Uber зайде в Україну, почали з’являтися ще в серпні 2015 року. А офіційна презентація Uber в Україні відбулася в грудні минулого року. Ще до моменту початку роботи в країні сервіс завантажили 40 тисяч користувачів – компанія заявляє, що це найвищий показник очікування за весь час існування Uber.

Поки що Uber працює лише в столиці, але найближчим часом сервіс збираються запустити також в Одесі, Львові, Дніпрі та Харкові.

В якості подарунка киянам, до вечора неділі, 3 липня, Uber у Києві працює безкоштовно (якщо поїздка не дорожче 150 гривень). Мінус в тому, що через це викликати машину практично не можливо - надто великий попит. Принаймні, нам це досі не вдалося.

Уклон і Uber – в чому різниця?

Уклон - це система-агрегатор, він збирає всі замовлення і роздає їх тим самим службам таксі або своїм таксистам. Іншими словами - Уклон просто дозволяє вам не дзвонити диспетчеру і замовити машину через Інтернет, а потім оцінити поїздку у єдиній системі.

Головні відмінності Uber – вони реєструють водіїв напряму і самі збирають безготівкову оплату.

Безготівковий розрахунок означає, що ніхто не візьме з вас на десяточку більше, мотивуючи це тим, що здачі нема. Крім того, в Uber немає чайових.

Безготівковий розрахунок - ще й запорука безпеки для самих таксистів, яким не потрібно возити виручку у машині.

Ще одна відмінність – можливість стежити за пересуванням автомобіля в режимі реального часу. Свій маршрут можна також надіслати комусь із близьких і вони будуть стежити за вашим пересуванням онлайн.

І найголовніше – рейтинг. Часто лунали закиди, що водії і машини Uber будуть ще гіршими, ніж звичайні «бомбили», бо їх не контролює компанія. Але насправді функцію контролю просто перебирають на себе користувачі: вони оцінюють роботу водія, охайність салону та якість поїздки через свій додаток за 5-бальною шкалою. А водій оцінює користувача. Заблокувати в системі можуть як водія, так і замовника.

Як стати водієм Uber

Щоб стати водієм UberХ, потрібно мати машину рівня Toyota Corolla, Kia Rio, Hyundai Accent, причому вироблені не раніше 2008 року. Окрім цього, водій має досягти 21-річного віку, мати страховий поліс і стаж водіння не менше, ніж три роки.

Потенційний водій надає сервісу посвідчення водія, копію паспорту, чинний поліс автоцивілки, свідоцтво про реєстрацію авто, довідку про відсутність судимості, фотографію автомобіля і салону. Також потрібно отримати ліцензію на право перевезення пасажирів.

Робота в Uber - це фріланс. Водії працюють, коли їм це зручно. За гнучкий графік та відсутність боса компанія бере з них 20% комісії.

Це все звучить круто. Але чому ж проти Uber протестують?

Справді, критика в бік Uber лунає постійно. В першу чергу незадоволеними виявляються офіційні перевізники. Хоча їхні претензії виправдані і очевидні: вони втрачають клієнта, на ринку відбувається демпінг цін. Стандартні служби таксі за кордоном витрачаються на автопарк, офіс для диспетчерів, часто спеціальне паркувальне місце для машин таксі, медичне та соціальне страхування водіїв.

Натомість Uber функціонує, пов’язуючи клієнта і водія напряму. Таксист у такому разі використовує власну машину і сам контролює своє здоров’я і технічний стан авто. Через велику конкуренцію (адже Uber часто використовують не професійні таксисти, а люди з власним автом, які їдуть ввечері з роботи, наприклад, і не проти підзаробити) відбувається зниження цін на послуги перевізників.

Лунають також звинувачення у відсутності безпеки. Зґвалтування клієнтки Uber в Індії та стрілянина у США, коли водій поранив у ногу клієнта, збурили увесь світ. Uber намагається оперативно реагувати на такі ситуації і вигадувати нові способи захисту.

Зокрема, зараз у правилах користування додатком, з якими погоджується клієнт, прописане обов’язкове страхування на весь час поїздки. Також ви можете бачити профіль водія, котрий прямує на ваше замовлення, з його іменем, фотографією, номером автомобіля і рейтингом.

Однак коментарі, які залишають користувачі після поїздки за допомогою Uber, непублічні і скеровуються лише до працівників компанії.

На своєму офіційному сайті компанія заявляє, що кожен водій проходить триступеневу перевірку на наявність правопорушень.

Як Uber працює в Америці, читайте в колонці Олени Гончарової "Листи з Америки. Uber, таксі здорової людини"